Jak se vyhnout běžným chybám při networkingových akcích?
Tipy a triky, jak se vyhnout častým chybám na networkingových akcích, aby vaše snažení nepřišlo vniveč.

Každý z nás už někdy slyšel, že networking je klíčem k úspěchu v dnešním profesionálním světě. Ať už jste zkušený podnikatel nebo teprve začínající freelancer, networkingové akce mohou být tím nejlepším místem pro navazování cenných kontaktů a příležitostí. Ale pozor! Během těchto akcí se dá snadno udělat spousta chyb, které mohou poškodit vaše snažení. Jak tedy minimalizovat riziko a maximálně využít každou příležitost? Pojďme na to společně!
Proč je networking důležitý?
Networking není jen o sbírání vizitek nebo získávání nových kontaktů. Je to o vytváření dlouhodobých vztahů, které mohou přinést vzájemné výhody. Často se říká, že "kdo je váš známý, rozhoduje o tom, co budete moct udělat". Proto je důležité se na networkingové akce připravit. Co to ale znamená? Jaké chyby jsou nejčastější a jak se jim vyhnout?
1. Příprava je klíč
Jednou z nejběžnějších chyb, kterou lidé dělají, je nedostatečná příprava před akcí. Zjistěte si, kdo bude na akci přítomen, a pokuste se najít společné zájmy s některými účastníky. Můžete si předem připravit pár otázek nebo témat na diskuzi, abyste nebyli zaskočeni tichou atmosférou. "Co když budu mít prázdný blok myšlenek?" Tohle je častá obava mnoha účastníků, ale s trochou přípravy můžete klidně reagovat na jakoukoli situaci.
2. Nepodceňujte význam vizitek
Když už jsme u přípravy - nezapomeňte si vzít dostatek vizitek! Mnoho lidí na networkingových akcích zapomene na vizitky nebo si vezme jen pár kousků. To může být velká chyba! Vizitky jsou skvělým způsobem, jak zanechat dojem a usnadnit následnou komunikaci. Nezapomeňte na kvalitní design – vaše vizitka by měla odrážet vaši profesi a osobnost.
3. Aktivně naslouchejte
Mnoho lidí vnímá networking jako soutěž o to, kdo řekne víc a udělá větší dojem. To je však špatný přístup! Aktivní naslouchání je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak navázat vztah s druhými lidmi. Pokud budete skutečně pozorní k tomu, co říkají ostatní, ukážete tím zájem a respekt vůči nim. Tímto způsobem snadno můžete najít společné zájmy a možnosti spolupráce.
4. Nereagujte agresivně
Další častou chybou je příliš agresivní přístup při představování se ostatním. Networking není o prodávání vašich služeb nebo produktů hned na první schůzce; je to o budování vztahů. Vyhněte se přehnanému naléhání na prodej – místo toho zkuste navodit přátelskou atmosféru a zjistit více o druhé osobě.
5. Zapamatujte si jména
Někdo říká, že jméno osoby je pro ni nejkrásnější zvuk na světě. Proto si snažte zapamatovat jména lidí, se kterými se setkáte! Zmiňte jejich jméno během konverzace – ukazuje to vaši pozornost a zájem o ně jako jednotlivce.
6. Nenechávejte to náhodě
Po skončení akce nezapomeňte na follow-up! Mnoho lidí dělá chybu, když po akci jednoduše zapomenou na nové kontakty. Pošlete e-mail nebo zprávu s poděkováním za příjemnou konverzaci a zmíněním nějakého společného tématu – tímto způsobem posílíte vztah.
7. Udržujte slibované závazky
Pokud jste slíbili něco zajímavého (například poskytnutí zdroje informací či doporučení), splňte svůj slib! Dáváte tím jasně najevo vaši profesionalitu a spolehlivost.
Na závěr…
Networkingové akce mohou být skvělým způsobem, jak rozvíjet svou kariéru nebo podnikání – pokud víte, jak se vyvarovat běžným chybám. Příprava, aktivní naslouchání a dodržování slibů jsou klíčem k úspěšnému networkingu.
Zkuste si také přečíst další články na Succeed.cz, kde najdete tipy jak efektivně prezentovat sebe sama nebo jak využít sociální sítě pro networking! Pamatujte: úspěch není jen o spojení s lidmi; jde také o vytváření kvalitních vztahů.
Jak se vyhnout trapným situacím při networkingových akcích?
Networkingové akce jsou skvělým způsobem, jak budovat profesní vztahy a rozšiřovat svoje kontakty, ale najednou se na takových akcích člověk může ocitnout v hodně nepříjemné situaci. Mám obavy, že se mi něco stane a budu se cítit trapně. Například, co když si s někým chci povídat, ale nevím, co říct? Jak se vlastně seznámit s lidmi, aniž bych vypadal jako úplný amatér? Můžu vůbec nějak předcházet těm trapným chvilkám, kdy třeba zakopnu nebo nevím, jak reagovat na otázku? Je lepší mít připravené ...
Číst otázku dáleZobrazit odpovědi na otázkuCo si vzít sebou na networking, aby to klaplo?
Při přípravě na networkingovou akci mě napadá, co vlastně všechno bych měl vzít s sebou, aby to opravdu fungovalo. Myslím tím nejen vizitky, ale co dalšího by se mohlo hodit. Jak moc je důležité mít připravené nějaké otázky a témata k diskuzi? Mám si vzít nějaké propisky pro případ, že bych chtěl něco rychle zapsat nebo pro někoho napsat jeho kontakt? A co oblečení, mám se obléknout formálně nebo stačí něco casual? Zajímalo by mě také, jestli je dobré mít s sebou notebook nebo mobil, abych mohl ...
Číst otázku dáleZobrazit odpovědi na otázku