Succeed.cz/Fórum/Otevřená inovace: Jak zlepšit náš produkt?

Otevřená inovace: Jak zlepšit náš produkt?

Zajímalo by mě, jestli má otevřená inovace skutečně potencíál zlepšit naše produkty a služby. Čím víc se o tom bavím s kolegy, tím víc mi to přijde jako zajímavý koncept. Ale jak vlastně funguje? Můžeme zapojit naše zákazníky nebo dokonce konkurenci do procesu inovace a získat od nich cenné nápady, které by nám pomohly udělat náš produkt lepším? Jaké jsou konkrétní příklady firem, které úspěšně využily otevřenou inovaci k tomu, aby posunuly své produkty na novou úroveň? A co takhle rizika spojená s otevřenou inovací? Může se stát, že nám někdo ukradne nápad nebo že se uprostřed spolupráce objeví nějaké nečekané problémy? Jak se můžeme ochránit před takovými situacemi? Myslíte si, že otevřená inovace je trendem, který tu zůstane, nebo je to jen krátkodobý výstřelek? A co třeba zapojení startupů do procesu vývoje našich produktů? Mohlo by to fungovat? Děkuji za jakékoli názory a zkušenosti!

145 slov
1.5 minut čtení
13. 1. 2025
Petr Blažek
Petr Blažek

Otevřená inovace fakt může posunout produkt, to jo. Je to o zapojení lidí zvenčí, což často přinese čerstvý pohled a nápady, co by tě ani nenapadly. Zákazníci, konkurence, startupy – všichni můžou přispět. Například LEGO má super komunitu fanoušků, který navrhujou nový sety a některý z těch nápadů se fakt dostaly do výroby. Co se týče rizik, tak jasně, pokud dáváte ven svoje nápady, hrozí, že někdo je okopíruje. Na to je dobrý mít podepsaný smlouvy a chránit si duševní vlastnictví. Může být taky problém s koordinací a neshodama v týmu, když do toho zapojíte moc lidí. Ale musím říct, že otevřená inovace má potenciál a asi se tu ještě chvíli udrží, protože firmy potřebují být agilní a rychle reagovat na změny. Takže proč nezkusit i spolupráci se startupy? Ty mají často super kreativní myšlení a energii. Věc je ale v tom najít správný balanc a mít plán.

148 slov
1.5 minut čtení
28. 1. 2025
Olga Khýrová
Olga Khýrová

Otevřená inovace má rozhodně potenciál zlepšit produkty. Funguje to tak, že zapojíš lidi mimo svou firmu, jako jsou zákazníci, dodavatelé nebo dokonce konkurenti, aby ti dali nápady a feedback. Například firmy jako Procter & Gamble nebo LEGO to dělají a dost se jim to osvědčilo. Zákazníci se cítí víc zapojení a často mají skvělé nápady, které by tě ani nenapadly.

Co se týče rizik, no, je pravda, že můžeš narazit na problémy s duševním vlastnictvím nebo si můžeš vychovat konkurenci. Je dobrý mít nějaké smlouvy a jasně si stanovit podmínky spolupráce. Můžeš taky použít platformy pro crowdsourcing, kde je to víc strukturované.

Co se týče trendů, myslím, že otevřená inovace tu zůstane. Firmy si uvědomují, že spoluprací s externími subjekty mohou zrychlit inovace. Startupy? Ty jsou super! Můžou přinést nové pohledy a technologie. Takže pokud se chystáš na otevřenou inovaci, určitě do toho jdi a nezapomeň si to dobře promyslet.

148 slov
1.5 minut čtení
30. 1. 2025
Michal Hrubý
Michal Hrubý
Podobné otázky