Succeed.cz/Fórum/Jak na rozpočet, když mám proměnlivý příjem?

Jak na rozpočet, když mám proměnlivý příjem?

Mám takový problém s tím, jak si udělat rozpočet, když se můj příjem dost často mění. Pracuji jako freelancer a občas mám měsíce, kdy vydělám slušné peníze, ale pak zase přijde měsíc, kdy je to skoro na nule. Vlastně nevím, jak si správně rozplánovat výdaje, abych z toho nevyšel úplně na nulu. Jak mám přistupovat k plánování rozpočtu, když nemám stabilní příjem? Mám si dávat nějaké rezervy, nebo se snažit utrácet jen to, co vím, že určitě budu mít? A co když mi třeba v jednom měsíci příjde fakt hodně zakázek a já si budu chtít dopřát něco víc? Mám se bát o to, že pak zas přijde období nic? Jak se tedy lépe orientovat v těchto proměnlivých příjmech a jak se nenechat strhnout k tomu, abych všechno utratil hned? Zajímá mě i to, jestli existují nějaké tipy nebo strategie na to, jak si vytvořit nějaký funkční systém pro rozpočet při takovémhle zaměstnání. Budu vděčný za každý názor nebo radu od někoho, kdo tohle zvládá lépe než já.

168 slov
1.7 minut čtení
1. 8. 2024
Věra Pernicová

S proměnlivým příjmem je to fakt oříšek. Doporučuji ti začít tím, že si spočítáš průměrný měsíční příjem za poslední půlrok nebo rok. To ti dá lepší představu o tom, co asi tak můžeš očekávat. Pak si udělej seznam nezbytných výdajů – nájem, jídlo, doprava a tak. Tyhle bys měl pokrýt z toho průměrného příjmu.

Zbytek si dej do rezervy. Můžeš třeba mít účet na "špatné" dny, kam budeš posílat nějakou částku každý měsíc, ať už to bude 20% nebo 30%. Když máš měsíc, kdy vyděláš víc, můžeš si ty rezervy trochu navýšit.

Co se týče utrácení – snaž se nebrat si peníze z té rezervy na blbosti. Když ti přijde hodně zakázek, tak si klidně dopřej něco navíc, ale jen pokud máš pocit, že to nebude mít vliv na tvé další měsíce. Je dobrý mít v zádech nějaký polštář pro období, kdy příjem klesne.