Succeed.cz/Fórum/Jak se aktivně naslouchat při pracovních schůzkách?

Jak se aktivně naslouchat při pracovních schůzkách?

V dnešní frenetičtější době je komunikace ve firmách čím dál tím důležitější, zejména při pracovních schůzkách, kde se často rodí nápady, řešení problémů a strategie. Všichni víme, že naslouchání je klíčové pro úspěch, ale jak to vlastně udělat správně? Co si představit pod aktivním nasloucháním? Mám pocit, že se někdy stáváme více účastníky debaty než skutečnými posluchači. Jak můžeme zlepšit naše dovednosti v této oblasti? Měli bychom si třeba dělat poznámky nebo se ptát na objasnění věcí, které nám nejsou jasné? A co když dojde k nějaké rozepři nebo nesouhlasu – jak reagovat, aby to bylo konstruktivní a ne jen o tom, kdo má pravdu? Jaký vliv má aktivní naslouchání na vztahy s kolegy či nadřízenými a jak to může ovlivnit naši kariéru? Může to mít nějaký dopad na týmovou spolupráci nebo celkovou atmosféru ve firmě? Často slyším o technikách jako je paraphrázování nebo shrnování, ale je to opravdu efektivní? Kdo má nějaké osvědčené tipy nebo příklady z vlastní praxe, jak aktivně naslouchat a být vnímavější během schůzek? Co funguje a co ne? Jak jste se s tímto tématem vyrovnali vy?

181 slov
1.8 minut čtení
9. 9. 2024
Ladislav Kopal

Aktivní naslouchání je fakt důležitý, když jsi na poradě. Hlavně se snaž soustředit na to, co lidi říkají, místo abys přemýšlel o tom, co budeš říkat ty. Můžeš si dělat poznámky, to ti pomůže se soustředit a později si to připomenout. Když něco není jasný, neboj se zeptat na upřesnění – ukážeš tím, že tě to zajímá. Když dojde k rozepři, snaž se zůstat klidnej a nenechat se unést emocemi. Spíš se zaměř na hledání řešení než na to, kdo má pravdu. Aktivní naslouchání může fakt zlepšit vztahy s kolegy a nadřízenými – když lidi vidí, že je posloucháš, budou mít větší důvěru a týmová spolupráce bude lepší. Shrnování a paraphrázování může být super technika – ukážeš tím, že chápeš, co ti říkají. Osobně se snažím udržet otevřenou mysl a vyhýbat se předsudkům a to mi fakt pomáhá. Takže jo, vyzkoušej to! Může to mít velký vliv.

147 slov
1.5 minut čtení
21. 1. 2025
Helena Fojtíková

Aktivní naslouchání je fakt důležitý, hlavně na schůzkách, kde se snažíme vyřešit problémy nebo vymyslet něco novýho. Jednoduchý tipy? Když někdo mluví, nekoukej furt do mobilu nebo na stůl, ale snaž se udržet oční kontakt. Dělej si poznámky, to ti pomůže soustředit se a pak můžeš klidně přihodit dotaz nebo shrnout, co jsi slyšel. Parafrázování, jak už bylo zmíněno, funguje skvěle – ukážeš tím, že jsi pozorný a rozumíš tomu. Když dojde k neshodě, nesnaž se hned vyhrát debatu. Spíš se ptej: „Můžeš mi říct víc o svém pohledu?“ Takhle se to může posunout do konstruktivního dialogu. Je dobrý si uvědomit, že když aktivně nasloucháš, buduješ si důvěru a vztahy s kolegy. Týmová spolupráce je pak mnohem lepší. Celkově to má pozitivní dopad na atmosféru ve firmě a taky to může ovlivnit tvoji kariéru – lidi si tě budou více vážit. Takže rozhodně to vyplatí praktikovat.

146 slov
1.5 minut čtení
19. 1. 2025
Ondřej Kafka
Succeed.cz/Články/Mezilidské dovednosti
Zlepšení aktivního naslouchání jako klíč k úspěšným vztahůmObjevte, jak zlepšit své aktivní naslouchání a tím posílit své vztahy v profesním i osobním životě. Získejte tipy a techniky pro efektivní interakci.
1000 slov
10 minut čtení
14. 3. 2024
Filip Procházka
Přečíst článek
Podobné otázky